AC BMW Oracle vs Alinghi 5

  • A5 beveik visą laiką vijosi BOR (priekyje). Nepavijo.

Jei į „Amerikos taurės“ („America’s Cup“) 33-ąjį finalą žiūrėsime kaip į technologijų dvikovą, viskas čia gerai – modernesnis JAV trimaranas su „bure-sparnu“ „BMW Oracle“ buvo akivaizdžiai pranašesnis už Šveicarijos tradicinio apiburinimo katamaraną „Alinghi 5“.

Sveikinimai amerikėnams (neskaičiuokime, kiek menkai jų tebuvo įguloje) parsivežus taurę užu Didžiosios balos, kuri iš jų buvo paveržta 1992 metais. Iki tol jie taurę nuo pirmojo laimėjimo 1851 metais buvo perleidę „kiviams“ tik kartą 1983 metais, bet jau kitame finale susigrąžino.

Pažvelgus į „Amerikos taurės“ istoriją matyti, kad jachtų konstrukcijos keitėsi, taisyklės irgi varijavo, tad nurnoti, jog dabar varžėsi technologijos, o ne buriuotojai, neracionalu.

Juolab, kaip matėme, Šveicarijos jachta (kurioje šveicarų vos du) antrajame plaukime iki pirmojo ženklo prieš vėją buvo net atitrūkusi nuo konkurentų. Atrodė, bus intriga ir sulauksime trečiojo plaukimo. Deja, po ženklo, kurį pirma ir aplenkė, BOR nučiuožė į priekį nepalikusi A5 jokių šansų.

Tiesa, savotiška intriga buvo A5 iškelta protesto prieš BOR vėliava, bet Vėjopamušalai.lt rašo, kad A5 protestą atšaukė. Nugalėtojai paskelbti, o dėl ko protestuota, aiškinsimės vėliau.

Jau po pirmojo plaukimo matėsi, kuri jachta (aš vistiek jas vadinsiu taip) turi daugiau šansų (nors bukmekeriai pergalės amerikėnams neprognozavo) laimėti taurę. Būtent – laimėti, o ne išsaugoti. Nuo 1992 metų AC istorijoje nėra atvejo, kad taurė pas laimėtoją užsiliktų ilgiau ne dvi kadencijas (finalai vyksta kas 5 metus).

Šiųmetinis AC finalas buvo tikrai technologinis. Jį stebėti buvo galima ir TV ekranuose ir kompiuterio monitoriuje. Vaizdas vėlavo, tad pražiopsojus įdomų momentą „durnadėžėje“, čia pat jį pažiūrėdavai dar kartą.

Jei netyčia nebuvo galimybės stebėti vaizdo (man taip buvo per pirmus du neįvykusius plaukimus pirmadienį ir trečiadienį), „gyva“ transliacija vyko internetu socialiniuose tinkluose – Twitter, Facebook. Pirmajame vos spėdavai skaityti kas vyksta, o palyginus su matomu vaizdu, operatyvumas stebino.

Bet visgi svarbiausios technologinės naujienos – pačios jachtos. Man, kiek tradicinio buriavimo šalininkui, suprantamiau, kai taures laimi žmogus, o ne technika. Bet ir techniką kuria žmogus.

Todėl paėmus AC kaip technikos varžytuves, norėtųsi, kad tokios ir liktų. Monotipų (ar panašių jachtų) varžybų apstu, o šios tebūnie tokios, kuriose plaukia revoliucinių idėjų ir sprendimų pagimdytos jachtos. Gal tuomet ir nebus taip pikta laukiant startų, kai tokių aikštingų jachtų įgulos laukia šiltnamio sąlygų.

AC BMW Oracle

  • Apgaulinga nuotrauka. O juk BOR plaukia tik ant vienos plūdės.

4 Comments

Nauticalis · 02/15/2010 at 10:00 AM

Hi 5! :)

Na, aš tave užjaučiu ir suprantu, kad “ne tie laimėjo“, bet vis tik tamstos murmėjimas nelabai turi pagrindą:

1. Alinghi turėjo labai daug galimybių laimėti, o pasipylė klaidos (pas per du yankee???) ir laivas, panašu, vis nebuvo subalansuotas taip, kaip planuota – itin didelis išilginis svyravimas, prastas valdymas, burių neparinkimas ir pan. Neturėjo tas sparnas tiek pranašumo, kaip dabar teigiama – antro etapo pirmoje atkarpoje gi bemsai visai nepavijo.

2. AC visada buvo laivų ir technologijų varžybos. Gal todėl Pamušalas ir juokėsi, kad paskutiniu metu “traktoriai“ lenktyniauja ir Taurė priduso. Šįkart grįžta prie tradicijų. Netgi Taurė vadinasi laivo vardu, ir tas laivas “America“ tuomet buvo technologijų viršūnė. Įgula antraeilė, nors ir svarbi – bet kas hi tech valdyti irgi negali (ką puikiai įrodė Alinghi5).

3. Šveicarai gavo tai, ko nusipelnę – užkniso su savo “nueik ten, nežinau kur, padaryk tą, nežinau ką“. Amerikos komanda 10 metų siekė šio tikslo, daug tikrai dirbo, ir pagaliau įrodė savo sugebėjimus ir teisumą ne tik teisme, bet ir ant vandens. Farmacininkai zuruck nach hausen, ir tyli į nosinaitę. :P

4. America’s Cup dabar jau tikrai vėl F1.

5. Nevyksta ten kas 5 metai, o tada, kuomet atsiranda tinkamas Iššūkio Metėjas (Challenger). Kad greitu laiku toks atsiras – sunkiai tikėtina, nebent BOR sutiktų grįžti prie IACC laivų standarto, o tai žingsnis atgal.

Beje, šveicarų noras pavaizduoti, kaip jie rungiasi su ispanais ir išsaugoti taurę, o aniems nukirsti ta proga babkių – labai sėkmingai teisme buvo užkirstas (apie tai rašiau), todėl užjaučiu dar kartą, kad laimėjo tau ne tie… ;)

O AC-33 buvo tikrai geros, ir žymi naują etapą Taurės istorijoje.

Rokas Arbušis atsakė:

@Nauticalis,
na nereikia man užuojautos. niekas nemirė. o ir niekada nebuvau išprotėjęs fanas, sirgau labiau už valstybę, nei jachtą ar jos įgulą.
iki šiol man AC atrodė labai pižoniškos ar snobiškos lenktynės.
pagarba tau ir pamušalui — keičiu nuomonę, nes sužinau vis daugiau.
paskutinis plaukimas patiko. bent jau iki pirmo ženklo tai tikrai.

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Tai ir Tau ačiū – argi kada būčiau nors pusę tiek apie VOR sužinojęs?… ;)

bitlas · 02/16/2010 at 3:05 PM

che che
o as lieku prie to kad technologijos ir one designe yra skirtingi dalykai
man labiau one d.patinka
ir kai pavejui skirtumas nuo 2-8 mazgu
tai ka ten belenktyniauticia tas pats kaip tojana su keturiais vejais rungesi che che

Comments are closed.