DSC_0905

  • Vasario 11 dieną „Ambersail“ daryta foto. Gal nėra taip blogai, jei rūkyti įmanoma :)

Antradienio vakarą iš vieno „Tūkstantmečio odisėjos“ kapitonų Pauliaus Kovo, kaip ir dar daug buriuotojų, gavau el.laišką  kuriame rašoma, jog „Ambersail“ Horno ragą apiplauks du kartus. Pirmieji tai padarys Simono Steponavičiaus vadovaujamos penktojo etapo įgulos vyrai.

Ir štai kodėl:

„Tūkstantmečio Odisėjos” organizatoriai kartu su projekto etapų kapitonais nusprendė, kad praplaukus 6000 jūrmylių ir kai Hornas tik už 20 jūrmylių, V etapo įgula nusipelnė įgyti teisę švilpauti denyje – apiplaukti Horną. Šis sprendimas priimtas vadovaujantis gera buriuotojiška jūrine praktika ir teisingumo principu“.

Kitaip tariant, penktojo etapo įgula įgyvendins kiekvieno buriuotojo svajonę – buriniu laivu apiplaukti jūrininkų Everestu vadinamą Horno ragą. Tokį uolienos luitą Pietų (Ramiojo) ir Atlanto vandenynų sankirtoje, labiausiai nutolusį į pietus nuo Pietų Amerikos piečiausio kampo. Už jo – tik Antarktika. Įtariu, kad vyrai patyliukais svajojo ir šnibždėjosi – juk jie taip arti finišuos Ušajoje, tai kodėl nenuplaukus dar keliasdešimties jūrmylių ir neapiplaukus grėsmingojo Horno?

Jei teisingai supratau, patys „Tūkstantmečio odisėjos“ rengėjai pasiūlė Simo įgulai paplaukti dar šiek tiek ir patiems iš arti, nuo jachtos denio pamatyti legendomis apipintą Horno ragą.

Legendomis jis apipintas ne be reikalo. Čia nuolat siaučia didžiulės bangos ir stiprūs vėjai. Dar šįryt (antradienį) kalbėjau su Nagliu Šulija (jis bus VI etapo įgulos narys). Ir jis sakė, kad pagal orlapius (meteorologiniai duomenys) ties Hornu siaučia dešimties metrų aukščio bangos. „Ambersail“ jau kelios dienos ruošėsi galingam ciklonui. Kaip jiems sekėsi net ne audros, o uragano pašiauštame vandenyne, ištrauka iš Simono laiško (atsakymas į leidimą apiplaukti Horną):

„Džiaugiamės, didžiuojamės ir dėkojam. Bandysim pateisint viltis. Šie vyrai tikrai nusipelnė. Dabar tai atidirbinėjam avansu.
Grožis tai nerealus, bet sultis spaudžia irgi gerai. Banga dviguba – iš NW ir iš WSW. Kai interferuoja, aukštis xz, gal kokie 10m ir yra. Kai žiūri žemyn, tai kaip iš 5 aukšto balkono. Tąso nerealiai. Vėjo 40-45 mazgai pastoviai, škvalai 50 – koki 50 proc. laiko. Su frontu matėm „škvalėką“ 72 mazgų (140 km/h). Gerai, kad buvom spėję J4 nusileist – vanduo tik išsilygino, su vienu triseliu paglisavom kokias 5 min. ir praėjo. Vaizdelis žiaurus.
Gierka prifotkino ir prifilmavo – turėtų būt įspūdinga. Paskui išlenda saulyte lyg niekur nieko. Fantastika. Naujas „ambulancu“ greičio rekordas – 28,… – tai užfiksuotas. Tokio, kur laisvo kritimo pagreitis, tai niekas neturi laiko pamatyt.
Šiaip į Magelano pusę su tokia banga baisu net pažiūrėt.”

Teksto beveik neredagavau – tik lietuviškas raides sudėjau. Autentika.

Tie vyrai tikrai nusipelnė apiplaukti Horną. Nesilaikyti kai kurių etiketo taisyklių Anglijos karalienės akivaizdoje (įvairiais šaltiniais: neatsistoti monarchei įžengus į patalpą, laikyti alkūnes ant stalo etc.), švilpauti denyje (prietaras: laivo denyje tai atneša nelaimes), segėti auskarą ausyje Horną apiplaukę burlaivių jūrininkai nusipelnė ne be reikalo. Savaitėmis ar net mėnesiais kaitę saulėje, murkdęsi šaltame sūriame vandenyje, kamuojami jūrligės (ir kitų negalių), mėtomi audrų jie apiplaukdavo ta mažytį žemės lopinėlį kažkur toli Pietuose ir Atlanto vandenyne vėl nematydavo sausumos kelias savaites. Sprendžiant iš to, ką ne taip dažnai rašė Simas, „Ambersail“ įgula patyrė tą patį. Tik laivas kiek kitoks. Bet burinis.

Trečiadienį į Pietų Ameriką išskrenda VI etapo įgula – odisėjos teapų kapitonai. Jiems teko didelė garbė — jie taip pat apiplauks Horno ragą. Kartu su jais skrisiantis Naglis sako, jog Simo įgulos „išgyventas“ ciklonas jau turėtų išsikvėpti, vėliau bus kiek ramesni orai. Bet kas ten žino…

O čia keletas nuotraukų, kaip buriuotojai apiplaukia Horno ragą. Kaip matosi, ne visada jis toks grėsmingas. Pirmas dvi „skolinausi“ iš dabar JAV gyvenančio buriuotojo Jono Limanto interneto svetainės. Prierašus palikau originalius.

Capehornieciai

  • Cape Horn´niečiai, iš kairės į dešinę: Ričardas Ramanauskas, Linas Ivanauskas, Gediminas Pilaitis ant Jachtos “Aura” prie Cape Horn´o (Cape Horn, 1995 Sausio 18d.)

Jl_at_Cape_Horn

  • Jonas Limantas ant Jachtos “Aura” prie Cape Horn´o (Cape Horn, 1995 Sausio 18d.)

Sail-for-Europe-TdR_au_Cap_Horn

  • Prancūzų jachta “Traité de Rome” prie Horno. Photo: Sail for Europe

20070213

  • Japonų buriuotojas Kojiro Shiraishi (jachta „Spirit of Yukoh“) 2007 vasario 13 dieną prie Horno nufotografavo įspūdingą bangą. Vienutininkas dalyvavo regatoje aplink pasaulį VELUX 5 Oceans. Photo : Kojiro Shiraishi

PRB_20050103_Horn

  • Horno ragas ne visada toks grėsmingas. Šioje 2005 metų sausio 3 dieną darytoje nuotraukoje Prancūzų buriuotojas Vincent Riou (jachta PRB) apiplaukia Horno ragą 2004-2005 metų vienutininkų regatoje “Vendee Globe”. Photo: BENOIT STICHELBAUT / SAEM VENDEE / DPPI

6 Comments

idomu · 02/11/2009 at 10:59 AM

Idomu jei bus likusi 10 m banga, tai jie praplauke raga grizines atgal praktiskai laviruote? Ar yra ir is kitos puses iejimas i Usaja?

Rokas Arbušis atsakė:

@idomu,
ten trys įplaukimai į Ušają. jie turėjo plaukti rytiniu, ten kaip tik ta banga. dabar plauks pietiniu, pro Horną.
dar yra vakarinis, tiesiai į Atlantą.

PIJUS · 02/11/2009 at 9:32 PM

Sveikinu vyrus. Saunuoliai. Jie verti sulauzyti taisykles ir apiplaukti HORNO raga.
Taciau nesuprantama, kad Juroje nera laikomasi taisykliu ir KOMANDORU surasytu programu.
Kad bus bandoma apiplaukti HORNA, anksciau negu numatyta “Odisejos” programoje, zinojau jau Spalio menesio pabaigoje. As tai suprantu kaip anarchija, todel apie gera Jurine praktika sneketi nereiketu. Projekto organizatoriai buvo pastatyti i “poza” ir dabar bando suvaidinti kad kazka TEISINGO pasiule. “POMPA” apie VI etapa “…”Tūkstantmečio Odisėjos” kapitonų plaukimas…” visa laika atrode labai keistai. Sausuma nusibelsti iki issvajoto rago ir isijungus dyzeliuka apiplaukti HORNA… siai dienai tai gali padaryti truputi daugiau nei vidutines pajamas gaunantis Lietuvis, o ka jau sneketi apie naujus “LITOVCUS”. Labai gaila, kad garbingiausi Lietuvos Buriuotojai, Kapitonai, buvo sulyginti su GARIUNU turciais ar panasaus plauko “zemyno ziurkemis”. Trumpai drutai sakant Odisejos organizatoriai liko kvailio vietoje…

PIJUS · 02/11/2009 at 10:30 PM

…Horno nugaletojai jau valanda sedi krante ir saiposi is VI etapo buriuotoju…kurie tik po 5 dienu bandys iskelti Trispalve ant jau apiplaukto, lietuvisku (tikiuosi) alitos sampanu aplaistyto rago…
Juokinga…
…Pabandykim isivaizduoti kaip Vitkauskas uzkopia i Everesta, nusifotografuoja, padeda gintara, grizta i bazine stovykla, isgeria taure vyno Lietuvos garbei…ir tik po 5 dienu patys patys patys garbiausi, kieciausi, Lietuvos klierkai, su sraigtasparniu pakyla i virsume ir iskelia TRISPALVE…A P S U R D A S…
Tik musuose taip buna…

Rokas Arbušis · 02/12/2009 at 12:34 AM

@PIJUS,
suprantu tapo pyktį (maniškis jau atlėgo).
ir yra teisybės tavo žodžiuose – viena nuskristi ir apiplaukti, kita – nuplaukti tūkstančius jūrmylių ir tada apiplaukti.
o kad Horną V etapo įgula turėjo apiplaukti ir tai buvo žinoma dar rudenį, tai įdomi naujiena :)

PIJUS atsakė:

@Rokas Arbušis, As nesu piktas. Viskas nutiko kaip ir turejo buti. As nesuprantu, odisejos organizatoriu veiksmu ir planu…Taip pat labai keistai atrodo paskutinis etapas. Is Rygos plauksime i Kionigsberga ir tik po to i Klaipeda. ????

Comments are closed.