Sventosios uosto regata 063

Kai twitteryje pasidalinau žinute apie nelaimę jūroje, kuomet šalia jachtos vandenyje dingo jos kapitonas Gintautas Mincė, draugė blogerė Vilma (aka SiestaV) sureagavo: „ @arbusis o tu man sakei, kad jachtoje saugu…“.

Sakiau ir sakysiu, nemelavau – jachtose saugiau, nei ant didmiesčio šaligatvio, nei vakare eiti namo, nei važinėti liftu, nei… Galima daugybę pavyzdžių sugalvoti, apie kuriuos vien išgirdus norėsis būti ten, kur saugu – jachtoje.

Tai kodėl nutiko nelaimė?

Nes nelaimės tokios – jos nutinka neperspėjusios ir nežinia kada ir kam smogs.

Jūroje nelaimė retai nutinka, kai lauki audros ir jai ruošiesi. Bet pasitaiko atvejų, kai buriuotojai skęsta šalia savo jachtų puikiu ramiu oru, nes prieš šokdami maudytis pamiršo nuleisti kopetėlęs… Kartais buriuotojai miršta net tada, kai, atrodo, nelaimė baigėsi – iškritę už borto ištraukti atgal…

Tai kodėl praėjusio savaitgalio nelaimė, atrodo, tokia ryški?

Tikriausiai todėl, kad žmogų pažinojai, kad buriuotojų bendruomenė nedidelė, kad nelaimės retos.

Tačiau dėl to saugumas jachtose nesumažėja.

Kur ir kokia saugumo spraga buvo G.Mincės atveju, aiškinsis pareigūnai. Bus įdomu ir naudinga sužinoti oficialias išvadas. Ir skaudu pripažinti žodžių „saugumo taisyklės rašytos krauju“ makabrišką tiesą.

Nesiimu dabar spėlioti, ar iškrito, ar iššoko, ar dar kas nutiko. Girdėjau kelias įvykio versijas, bet nei viena neatrodo vienintelė tikra.

Ir kažkaip keistai dabar skamba toks buvęs lyg įprastas toks nesenas mūsų pokalbis Pilies uostelyje:

Paskambink man, kai naują įrašą parašysi, paskaitysiu.

– Ok, paskambinsiu.

Nebėra kam skambinti.

O jis visada šypsojosi susitikus…

Ir juokais prašydavo nefotografuoti. Gaudžiau ant vandens – jo stichijoje. Bet jachta eikli, greitai pabėgdavo, portretai nepavyko. Nors nuotraukose atpažįstamas iškart.

jachta Naruys-BMW


25 Comments

Storas · 2011/06/20 at 14:56

Vis dar sunku patikėt. Nu baisiai gaila ir liūdna.

Rokas Arbušis atsakė:

@Storas,
deja… 🙁

sim · 2011/06/20 at 16:18

o kodel beveik visi buriuojantys zmones be pripuciamu liemeniu? net straipsnio nuotraukose is 12 zmoniu nematau nei vieno su liemene! cia toks stilius? mada?

Rokas Arbušis atsakė:

@sim,
yra apie ką pagalvoti…

Nijole · 2011/06/20 at 20:09

Emocija į netektį

Nelaimės niekad neperspėja…
Tik pulsas smilkiniuos:dar
vėjo vėjo vėjo…

Pilies uostely jachtos liūdnos
Šįvakar vyrai alų gers tyloj
Nebylios mintys skrieja skrieja skrieja
…gal taip?, gal taip?,o gal dėl to?

Nereikia šiandien erzint vėjo:
Nuleistos burės,stiebas remia dangų
Jų geras draugas – kapitonas neatėjo:
Taip trūksta draugo draugo draugo

Mylėjo vyras laisvę -vėją,jūrą
Brangino jachtą ir draugus
Į pergalę be kompromiso:
Pirmyn pirmyn pirmyn-aplenkt visus

Nelaimės niekad neperspėja
Tik pulsas smilkiniuos :dar
Vėjo vėjo vėjo

P.S
Regatoj Minces susiremsim
Bokalą kelsim,Gintai, už tave
Mes su tavim į vėją kilsim
Baltas įtempdami bures bures bures

Rokas Arbušis atsakė:

@Nijole,
hm… įdomu.

Darijus · 2011/06/21 at 07:26

Mes visa savaitgali buvome su liemenemis.

Rokas Arbušis atsakė:

@Darijus,
puiku. ir tikiu, kad ne jūs vieni.

gramas · 2011/06/21 at 09:10

Atviras trancas jūriniam laive nesąmonė. Suprantu, kad sportiniam laive nesinori tą “nereikalingą” gabalą plastiko vežti ir daromas sprendimas įgulos saugumo sąskaita – bet kad šita kvaila mada jau net į naujausius kruizinių jachtų dizainus perkeliama… nes kietai atrodo… bet kai suolas baigiasi į vandenį, tai tik laiko klausimas kada laivas piestu atsistos ir nuo to suolo kas nors nučiuoš. Kažkaip visi suprantam, kad liemenes ir diržus ne kvailiai sugalvojo, bet įprotį juos naudoti dar užsiauginti reikia. Ir gaila žmogaus be galo, ir apmaudu, kad kasmet tokios kaudžios pamokos nutinka. Kiekvienas turbūt galvojam, kad jau kam kam, bet man tai tikrai šitaip nebus… 🙁

Tomas atsakė:

@gramas, Manau, kai Tamstos laiva, vairuojama kokio nors romantiskai nusiteikusio “arbatinuko”, uzpils viena po kitos 2-4 bangos, visai nekvaila mintis pasirodys atviras trancas… (Kai syki su “Audra” pakabinom banga, tai ilgai ir liudnai ziurejau i tas dvi skylutes, kurios sunkiai rijo vandeni is kokpito dugno…)
O sauga laive, manau, tai tik tvarkos, disciplinos ir pan. klausimas. Ir liemenes, ir dirzus ir kitus gerus dalykus tikrai ne kvailiai sugalvojo!!!

sim atsakė:

@gramas, dar reiktu nepamirsti, kad geras uzpylimas pakeicia laivo balansa. ne laivas kaltas, kad zmogus neuzsideda liemenes ir nesiklipina. ir dar blogai kai toki pavyzdi kapitonai rodo.

Rokas Arbušis atsakė:

@gramas,
Hanse jachtos tau puikus pavyzdys. ir kaip tokios jausti sjaukiai “čainikui”?
nors sportiniai “šiupeliai” man visai net normalus dalykas. tik jie buriuoja taip ir ten, kur kitaip būtų itin sunku.
ir todėl atviras trancas nebūtinas kruizeriams – jie tokiomis sąlygomis neplaukia.

Storas · 2011/06/21 at 14:01

Dėl liemenių, tai yra šiokių tokių nepatogumų. Jeigu turistinė, tai ji šiek tiek varžo judesius, o šiltu metu su ja dar ir karšta. Tai tikrai visai nesinori jos dėtis. Kas dėl tų sportinių, nuo vandens išsiskleidžiančių liemenių, tai jos lyg ir būtų nieko – nei judesių varžo, nei karšta. Kartą, kai teisėjai pagąsdino, kad jei pamatys kurį nors be liemenės, tai iškart diskvalifikuos, nutariau išbandyti tą sportinę. Plaukimo metu kažko prireikė trumpam nueiti ant bako. Rodos, vienas stakselio raksas buvo atsisegęs. Kadangi buvau jauniausias, tai mane ir pasiuntė sutvarkyti to nesudėtingo reikalo. Elgiausi atsargiai, visą laiką bent viena ranka laikiausi. Iš po forštevenio ant manęs užtiško truputį vandens. Keli lašai pateko ant tos tabletės, kuri gavusi vandens, duoda signalą balionėliui išleisti suslėgtą orą, kad liemenė prisipūstų. Prisipūtė ji taip greitai, kad net gavau smūgį iš apačios į barzdą, nes galvą laikiau nuleidęs, besegdamas tą raksą. Smūgis nebūvo nokautuojantis, tačiau buvau šiek tiek išsižiojęs ir persikandau liežuvį. Iš netikėtumo paleidau rielingą ir forštagą ir drėbiausi atbulas. Su nugara kaliau į liuko briauną, tai dar smagiau patapo. Turbūt nebūtina aprašinėti, ką tuo metu galvojau apie liemenes.
Suprantu, kad ir koks geras plaukikas būtum, šaltame vandenyje ilgai išsilaikyti nepavyks. Manau, kad liemenes reikėtų naudoti būtinai, kai yra šaltas vanduo ir kai yra didelė tikimybė iškristi už borto. Bet kai oras ramus, o už borto vandens temperatūra 18+, tai bent jau mokančių plaukti aš neverčiu vilkėti liemenių.

sim atsakė:

@Storas, “Keli lašai pateko ant tos tabletės” hmmmm taigi nuo slegio suveikia ir niekaip lasai negali sukurti tokio slegio kaip 1 m gylyje. gal netycia truktelejai activation cord arba liemene kokia brokuota.

Storas atsakė:

@sim, gal tikrai brokuota, maudęsis nesu su jokia liemene, tai taip ir neišbandžiau vandenyje. Na, aptaškė ten, bet tik lašų pavidalu, nepermerkė kiaurai, kaip kartais būna nuėjus į priekį.
Jeigu turi suveikti ne mažiau kaip 1 m gylyje, tai gal ir neblogai. Taip išeina, kad kol nepradėsi skęsti ir pats plaukiosi, paviršiuje, tol be reikalo neišsiskleis. Jeigu taip ir veikia, tai reikės įsigyti tokią.

Rokas Arbušis atsakė:

@Storas, @sim

“tablete” – greitai nuo vandens tirpstantis daiktas, kuriam ištirpus spyruoklės suspausta smeigė praduria balionėlį ir taip liemenė išsipučia.
mano liemenė kartą suveikė… namie stalčiuje žiemą.
slėginių liemenių veikimo principas kitas ir jos gerokai brangesnės.

sim atsakė:

@Storas, del gylio tiksliai nezinau, bet principas toks. suveikimas su skendimu nesusijes, tiesiog kai ikrenti i vandeni tu nori ar nenori pasineri i tam tikra gili.
@Rokas Arbušis, gerokai brangesnes tik salyginai. ar 400 litu yra jau taip brangu jei naudoti ne viena ir ne du metus?

Rokas Arbušis atsakė:

@sim,
tai su skendimu ir susiję – paskęsta sensorius, pasikeičia slėgis, suveikia sensorius, išsipučia liemenė, iškyla į paviršių. skendimas buvo, skendimo nebėr.
apie kainas čia tarp kitko. jei parduotuvėje matai gerokai brangesnę liemenę, gali klausti: ar ji suveikia nuo slėgio? ir beveik visada bus teigiama satsakymas.

sim atsakė:

@Rokas Arbušis, panirti, nugrimzti ir skestis bent man kiek skiriasi. jei kalbame apie zmogu, bent man skendimas turi ryskia neigiama konotacija.

“Taip išeina, kad kol nepradėsi skęsti ir pats plaukiosi, paviršiuje, tol be reikalo neišsiskleis”. nebutina pradeti skesti, kad sensorius panirtu ar nugrimztu i tam tikra gyli.

Rokas Arbušis atsakė:

@sim,
rašydamas numaniau panašią rekaciją, bet rašiau, nes man skęsti yra ir “būti apsemtam” ir “grimzti skystyje”.
o dažnas mūsų yra “paskendęs problemuose, darbuose”, bet gyvas.
tačiau ne apie tai kalba dabar.

Storas · 2011/06/21 at 14:04

Kas dėl atviro transo, tai Tomas jau aprašė privalumus. Galėčiau nebent pridėti, kad maudantis tai irgi yra patogiau, nes galima išsiropšti iš vandens be jokių virvių.

gramas · 2011/06/21 at 14:26

Jei privalumas tik tame kad špigatų nereikia – tai trade off’as saugumo sąskaita man atrodo labai abejotinas. Normaliam laivui į kokpitą įlipus banga ne problema. Sportininkai tegul turi ką tik nori, o kruizinė jachta turi būti su uždaru ir saugiu kokpitu, su tvirtu relingu kur vistiek visokio šlamšto prikabinėjam. Dažnai laksto ir daiktai ir žmonės net uždaram kokpite – kiek vienų, tiek kitų praradimo rizika žymiai didesnė prie atviro laivagalio. Gal kas iš atviro tranco fanų norėtų tokiam laive su mažamečiais vaikais paburiuoti?

Storas atsakė:

@gramas, pasiimu buriuot dukras į šiupėlį, atviresnio kokpito turbūt nebūna. Jauniausiai dukrai 5 metai. Ramiu oru jos mėgsta šokinėt nuo laivo priekio į vandenį, o tada užsikabina už besivelkančio paskui laivą švartovo ir pačios išlipa ant laivo, nes kokpitas nedaug aukščiau už vandens lygį. Bet taip išdykaujam tik Kauno mariose, nes ten nebūna bangų. Buriuojant jūroje, laivo gale ištempiu kelias virvutes, kurios iš bėdos atstoja lejerį, kad būtų už ko pasilaikyti reikalui esant. Kartais atrodo, kad gal ir nieko būtų uždaras transas, bet kai persirita didesnė banga ir vanduo neužsilaikęs staigiai išbėga, tai tuo metu džiaugiuosi tuo atvirumu.

Siesta · 2011/06/21 at 22:41

ačiū už išsamius atsakymus.
gaila žmogaus…

Rokas Arbušis atsakė:

@Siesta,
prašom

Comments are closed.