Gaisras jachtoje – kas gali būti baisiau?
- Yachting Monthly nuotrauka.
Jachtos dega retai. Bent jau man taip atrodo kas vakarą peržiūrėjus RSS sraute naujienų pavadinimus: kelios dešimtys prenumeruojamų buriuotojiškų tinklapių apie tokias nelaimes praneša itin retai, gi tik vienas apie komercinį laivyną rašantis pranešimais apie gaisrus laivuose mirga kasdien.
Visgi ir jachtose tokios nelaimės nutinka – Graikijoje buriavę britų studentai turėjo gelbėtis iš degančios jachtos (nuotrauka viršuje).
Gaisras laive, ko gero, yra pati baisiausia nelaimė. Tai skamba paradoksaliai, kai aplink vien vanduo. Bet degantis laivas jūroje yra vienui vienas, tik netoli kranto arba po ilgo laiko gali sulaukti pagalbos. Ir ką tokiu atveju daryti?
Pirma, ką verta žinoti, tai įsiliepsnojusios ugnies parankinėmis priemonėmis (gesintuvas, nedegantis audinys, kibiras vandens) nebeužgesinsi.
Antra, ką visada reikia atminti, tai „ugnies trikampį“:
- Iliustracija iš „Europos sąjungos knyga apie nelaimių jūroje prevencija ir žvejų sauga“ (nemokama PDF e-knyga).
Na, o jeigu gaisras? Nemokysiu mokytų, parašysiu ką aš tokiu atveju daryčiau, arba ką teorija sako:
- Iškart informuočiau – skambinčiau „visais varpais“. Sako, tinka garsiai rėkti, paspausti aliarmo signalą, pasakyti šalia esančiam. Žodžiu, bet kokiu būdu pranešti visiems (dideliame laive — laivo vadams).
- Ir pradėčiau šaukti visus įgulos narius (ar matau juos, ar nematau) – ar visi yra, ar niekas nenukentėjo, niekas nedega etc.
- Jachtoje erdvė nedidelė tai čiupčiau gesintuvą. Jei ugnis nedidelė, pavyzdžiui, užsidegė kepamų blynų aliejus, o nuo jų šluostė, tiek turėtų užtekti.
- O jei dega variklis? Pavyzdžiui, užsidegė šalia jo palikti tepaluoti skudurai – jie gali savaime užsidegti. Gal jachtos varikliui irgi užteks gesintuvo, bet dar prieš tai skubėčiau išjungti „masę“ (akumuliatorius) ir kurą (juk turi būti kranelis). Kažkas pasilenkęs kokpite turės uždengti duslintuvo angą.
- Pakabinamas variklis? Įdomu, greičiau jį užgesinsi (gesintuvu, nedegančiu audiniu) ar atsuksi ir paskandinsi? Iš principo tokie patys veiksmai kaip ir stacionaraus variklio atveju, tik čia gerokai svarbiau atjungti kuro baką, o tai darant nesukelti dar didesnio gaisro – nupjauti benzino vamzdelį čia netiks.
- Gaisras kajutėje. Jei kajutėje gali būti žmogus – reikia jį traukti, o tai reiškia, reikia duris atidaryti, deguonies („kuro“ ugniai) įleisti. Teorija ir kajutės duris atidaryti moko ne bet kaip: pasilenkus prispausti keliu duris kita koja stipriai įsirėmus atidaryti. Jei bumbtels sprogimas, mažiau nukentėsi.
- Ištraukiau žmogų, prašau kitų jį gaivinti, pats žiūriu į dūmus ir svarstau: jei ugnis didelė, supermeno nevaidinu, visiems siūlau evakuotis ir jau ne „septyni trumpi vienas ilgas“, o „vienas ilgas“ signalizuoju. O jei tai tik nuo girto ir kvailo (velnių po to atsiims) keleivio cigaretės užsidegusi patalynė, užgesinsiu. Čiužinį po to vistiek per bortą mest reikės, nes pavojus jame lieka (nepasakosiu, kodėl žinau ne tik teoriškai).
- Jei ugnis nuo elektros (kaip britų studentų atveju, gal jie šildėsi kajutėje)? Pirmą visą elektros tiekimą išjungiu, po to stveriu gesintuvą ir galvoju: „Na jūs man pasakykite, kas, išskyrus ugniagesius, gaisro metu prisimena, koks gesintuvas tinka, o koks netinka gesinti elektros įrengimus?“. Tuomet prisimenu, kad elektra išjungta, tad gesinu tuo, ką turiu. Kaip ir 6 punkte, jei matau, kad užgesinsiu. Beje, apie gesintuvus: nuo dydžio priklauso (jachtoje didelių nerasit), kad jų užtenka nuo 5 sek. Iki 1,5 sek.
Visais atvejais tektų kalbėtis per raciją. Ar su gelbėjimo, ar su kranto tarnybomis, ar su kitomis jachtomis.
Nerasi nedidelėje jachtoje stacionarių gaisrų sistemų (pagrindinės ir avarinės užbortinio vandens, automatinės ir rankinės sprinklerinės, vandens sienelių, vandens dušinės, CO2, intertinių dujų, azoto, vandens garų – gyvas galas jų), kiekvieną kartą keleivius plukdydamas apmokymų nedarysi, tik kur yra gesintuvai ir kaip pabėgti iš dūmuose paskendusios (uždūmintos) kajutės, visi turi žinoti.
Visgi gaisrų jachtose mažiau nei laivuose, ir tuo džiaugiau, ir to linkiu. „Ant bangos“ pasuko keliu ne(be)rašyti apie nelaimes jūrose, nors to išvengti nepavyksta. Neminėjome ir atvejo, kai jachtos lyg banginiai išsimetė į krantą.
Aprašinėti incidentus su aiškinimais kas buvo negerai, o ką reikėtų daryti – didaktiška. Bet praverčia. Ar net būtina, kaip tikrai privalu pažiūrėti šį BBC reportažą – juk kiek kartų sakyta: „žmogau, bent per audrą pirmą prisisek, o po to lipk į kokpitą!“.
5 Comments
Marius · 12/19/2010 at 8:09 PM
Perskaicius susimasciau kad reik kita sezona imest gesintuva i jachta, ne del vaizdo o ir veikianti:)
Rokas Arbušis atsakė:
December 20th, 2010 at 7:17 PM
@Marius,
aš net namie turiu.
Ricardas · 12/20/2010 at 4:17 PM
Baisiau gali buti tik gaisras oro balione.
Rokas Arbušis atsakė:
December 20th, 2010 at 7:17 PM
@Ricardas,
net nepagalvoji, o pajauti, koks baisus dalykas nevaldoma ugnis…
Ricardas atsakė:
December 20th, 2010 at 7:21 PM
@Rokas Arbušis, seip pazystu viena bica kuris ziauriai apdege, kai oro balione 2km aukstyje, sugedo duju padavimo slanga ir uzsidege tas visas krepsys. Jachtoj tai bent i vandeni sokti gali…
Comments are closed.