Taisyklės jachtos įgulai

Published by Rokas Arbušis on

Med_Yacht panic

Numatomas kaip lengvas pasiplaukiojimas savaitgalį ar atpalaiduojančios buriavimo atostogos nesudėtingu maršrutu gali nuvilti ir tapti varginančia bei sudėtinga kelione.

Ir tam yra daugybė priežasčių. Manote gausite dušą kasdien ar kelis kartus per dieną? Pamirškite. Manote, jog tikslą pasieksite tiksliai numatytų laiku? Jums pasiseks, jei taip bus. Ir panašiai.

Bet viena svarbiausių galimų (pabrėžiu – galimų) kelionės sugadinimo priežasčių yra įgulos, komandos suderinamumas. Jachtoje, uždaroje erdvėje, kur praktiškai nėra jokio privatumo, greitai atsiskleidžia žmonių tikrieji veidai, gerosios ir blogosios charakterio savybės, fobijos.

Kas gelbsti tokiu atveju? „Yachting World“ apžvalgininkas Elaine Buntingas mano, kad tokiu atveju gelbsti įgulos taisyklės jachtoje. Ir pateikia Paul ir Andy Atkinsonų, dalyvavusių mėgėjų regatoje aplink pasaulį „World ARC“, sukurtas taisykles (laisvas vertimas):

  • nedaug alkoholio leidžiama tam tikru laiku („happy hour“) ar/ir specialiomis progomis,
  • nerūkyti kajutėje, o jei jau rūkote atsiprašykite leidimo kitų įgulos narių ir žiūrėkite, kad dūmai bei pelenai kristų už borto,
  • narkotikams laive – griežtai NE!
  • laikykitės švaros – dvokianti jachta ar įgulos nariai nepageidaujami,
  • saugokite energiją ir išjunkite viską, ko tikrai nereikia: lempas, žibintus, prietaisus, instrumentus, radijo, grotuvą etc.,
  • vandenį naudokite protingai, neleiskite jo, kai muiluojatės,
  • netriukšmaukite naktį, netrikdykite miegančių, nejukite kolonėlių denyje,
  • gelbėjimo liemenes ir saugos diržus privaloma dėvėti (segėti) visų naktinių budėjimų (vachtų) metu,
  • savo budėjimą (vachtą) pradėkite bent 5 minutėmis anksčiau – keičiamos vachtos komandos nariai  jau pavargę,
  • nesišlapinkite per bortą ar laivagalyje – tam yra tualetai (galjūnai),
  • neikite iš kokpito į laivo priekį niekam apie tai nepasakę,
  • jokiomis aplinkybėmis negalima eiti į jachtos priekį naktį, išskyrus tuos atvejus, kai yra būtinas reikalas ir jus stebi kitas komandos narys,
  • nejunkite variklio, generatoriaus ar kitų prietaisų, nebent to paprašys kapitonas,
  • jei esate pavargęs ir negalite eiti (atlikti) savo budėjimo (vachtos) – pasakykite apie tai kapitonui,
  • esant avarinei situacijai arba blogoms oro sąlygoms, žadinkite kapitoną.

Tai tikrai ne visos taisyklės. Gal kas nori ar gali papildyti? Būtų įdomu paskaityti.


34 Comments

Ayo · 05/06/2009 at 5:18 PM

Apžiūrėk tave pakeičiantį komandos narį – ar jis tinkamai apsirengęs, prisisegęs saugos diržais ir pan. Keičiantieji buna gerokai apsimiegoję.
Išvirk naująjai vachtai kavos ir sutepk sumuštinį – tai leis greičiau adaptuotis iš šilto guolio išlindusiems.
Sudėti, pritvirtinti visus daiktus taip, kad jie navažinėtų, nesiritinėtų po denį ar kokpitą – miegantiems apačioje, atrodytų nekalti garsai, skamba kaip varpai virš galvos.

Nauticalis · 05/06/2009 at 7:42 PM

“Savaime suprantamus“ darbus nereikalauk padaryti, o pradėk daryti pats, nebumbėdamas. Geras pavyzdys užkrečiamas – po kiek laiko ir kiti prisijungs. Bent jau iš neturėjimo ką veikti… :)

Rokas Arbušis atsakė:

@Nauticalis,
kambūze reikėtų pakabinti:
1. savaime suprantamus darbus atlik neragindamas
2. indų plovimas — savaime suprantamas darbas

:D

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Taip, ir indų plovimas, ir jachtos tvarkos priežiūra, įskaitant denio plovimą, lynų suringavimą ir t.p. (matei mano nuotraukas iš pasiplaukiojimo Mozūruose, Ordnungą mėgstu).

Kai tvarka palaikoma nuolat, ir pavyzdį rodo asmenys, į kuriuos laive lygiuojamasi (įskaitant kapitoną, o už jį kito formaliai aukščiau ir nėra), tai tokia atmosfera užsikrečia ir įgula.

Rokas Arbušis atsakė:

@Nauticalis,
ya aukščiau — dievas. bet jis toli…

ale mat kaip — taisyklės įgulai, bet visų pirma jų laikytis turėtų kepas, ane?
brač kaip indų plauti nemėgstu (plaunu, tik kai neliko švarių), ale pažiūrėsiu, kaip įgulos užsikrečia geru pavyzdžiu. praėjusiais metais dėl to vargo turėjau.

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Būtų galima ir atskirą temą išvystyti. Bet reikia turėti omeny, kad kai kurie paprasti dalykai jachtoje tampa komplikuotais, ir nepatyręs žmogus jų nedaro ne todėl, kad nenori ar nedarytų, bet kad netgi nežino kaip ir kodėl. Vandenį pasemti plaukiant iš už borto problema, jei nežinai, kaip tai daroma, dantis išsivalyti – irgi komplikuota kitąkart, ir t.t.

Geriausia rodyti pavyzdžiu, nes suaugę žmonės nemėgsta aiškinimų ir nurodinėjimų.

Indų ir aš nemėgstu plauti, todėl namuose turiu indaplovę. Laive reiktų įprasti kiekvienam išsiplauti po savęs pačiam ir tuoj pat – tuomet nekils ir konfliktų.

gdu · 05/06/2009 at 10:07 PM

Siulau nakti nehalsuoti ir nevenduoti,kad neprizadinti apacioje snaudzianciu,punkta apie galijunus mesk snai ish cia Rokai Arbusi, o kad 5 minutemis anksciau Oginskas atsikeltu,tai ash tik pasvajodavau…Kriuksius krapstydavosi iki puses penkiu dazniausiai,kol islysdvao laukan ish kajutes…

Rokas Arbušis atsakė:

@gdu,
:D
punktas apie galjūnus — damoms :D
o apie OK tai mano istorija kitokia, bet ką jau čia ;)

Thirteen atsakė:

@Rokas Arbušis,
damoms???? nu kas čia dabar… nelabai įsivaizduoju, kaip galėčiau per bortą “dūšią palengvint” :P

Darijus atsakė:

Zaprasta, pvz. Ragaineje II, esu pats tai dares. Gabijoje sunkiau.

Thirteen atsakė:

@Darijus,

na, vaikinams daug paprasčiau, o va merginoms nelabai įsivaizduoju kaip… :)

Ayo atsakė:

@Thirteen,
Per borta dar net paprashchiau – tik tvirtu ranku reikia… KAzhkur net filmuota medzhiaga turiu :D

Thirteen atsakė:

@Ayo,
oj, nu sugadinot man apetitą, tamsta :P
bet tai dar sugalvot taip reikia… ir tokiu atveju man atrodo, kad ne damos taip elgiasi :D tai per mašinos langą atsidarius pabandytų dar…

olandas atsakė:

@gdu, nevenduot ir nehalsuot .. labai priklauso nuo vejo, taip galima ir i kranta islekt

Darijus · 05/07/2009 at 9:37 AM

O del taisykliu pritariu 100 %. Man asmeniskai nieko nera blogiau uz rukanti, gerianti ir valganti kartu igulos nari kajutkompanijoje. Is karto einu serti zuvies.

Marcius · 05/07/2009 at 10:09 AM

tai cia del tu taisykliu ko nedaryti – daugmaz aisku (rukymas kajuteje apskritai man atrodo kazkas neimanomo..), bet va kaip su tuo ka REIKIA DARYTI. Esu zalias buriuotojas, tai ziauriai nesinori kazko priveikti atsistojus ant denio ar maisytis ne vietoj, todel manau labai svarbu kapitono pozicija. Manau cia reikia galbut bent jau trumpo instruktazo – mazdaug: “Visi norim smagiai praleist laika, o as dar atsakau ir uz jusu gyvybes bei sveikata, tam kad viskas vyktu sklandziai, reikalinga laikytis siokios tokios tvarkos. Tvarka kiekvienoj jachtoj savotiska, todel sitoj jachtoj igula gali daryti ta ta ir ta, privalo tai tai ir tai. Jei kas nezinot kaip tai daryti – paklausiat – parodysiu.” Galima ir kiekviena ryta kazka panasaus.. Visgi kepas yra kepas, o matrosai ne visada kepo mintis skaityt moka, todel nereikai bijoti diktaturos. Dar tokiu atveju prisimenu kazkada matyta humoristine instrukcija kaip elgtis marsrutiniame mikriuke – galbut toms jachtoms, kurios daznai keicia igulas praverstu kazkas panasaus..?

Ginaitė · 05/07/2009 at 10:58 AM

Na, aš vėl paklausiu to, kas visiems tikriausiai savaime suprantama.

„Neikite iš kokpito į laivo priekį niekam apie tai nepasakę.“
Kodėl?

Thirteen atsakė:

@Ginaitė,
aš irgi nesuprantu.. negalima titaniko vaizduot? :D

olandas atsakė:

@Ginaitė, nes kai iskrisi niekas to gali ir nepastebeti , o kai pastebes gali but jau ir per velu

Rokas Arbušis · 05/07/2009 at 12:05 PM

Nauticalis,
truputi pablevyzgosiu:
indaplovė — tai indus plaunanti meilužė. neturi žmonos — neturi indaplovės :D
aš tokios neturiu… tai gera praktika rodyti komandai pavyzdį indus suplauti :)

Thirteen,
žinau bent du būdus (vieną iš nupasakojimo jau įsivaizduoji) tai padaryti ir damoms.
tiesa, yra dar vienas. bet žiaurokas. pravirkdyti damą — vis skysčiai iš organizmo…
bet nei vienas iš minėtų man nepriimtinas, todėl ir yra punktas apie galjūną.

Marciau,
taip, yra taisyklių ir ką daryti. tarkime, mažesnėse jachtose viena iš pagrindinių — sėdėti kitoje pusėje, nei yra burės.
aiškus reikalas, kad škiperis turi paaiškinti, ką ir kaip daryti. dažnu atveju tai daroma kiekvieną kartą atsižvelgiant į situaciją (nors bendros taisyklės nurodomos, jaučiu, ateis eilė ir jas aprašyti).
tačiau kartais yra lengviau pačiam padaryti, nei, pavyzdžiui, pasakyti “palupk šotą”. keleivis nesupras, kad reikia patraukti stakselį reguliuojančią virvę, juolab nesupras, kurio borto. o aiškinti “patempk va tą tau iš dešinės esančią raudoną virvę, kad lengviau būtų, apvyniok kelis kartus va aplink tą blizgantį geležinį būgną, bet pažiūrėk prieš tai, į kurią pusę jis sukasi, o kai patempsi, užfiksuok va už tų dviejų geležinių atsikišimų” kartais nėra laiko.

Ginaite, Thirteen,
laivo priekyje labai lengva per denį išvirsti. įsivaizduokim, kad nuėjote ten nieko nepasakiusios, o įgula visa sėdi kajutėje ir nemato. jei jus išvirtusias pastebės po minutės, jūs jau būsite nutolusios nuo jachtos keliolika-keliasdešimt metrų. gal dar matysis virš vandens mažutė žmogaus galvutė. o gal ir nebesimatys. o jei pastebės dar vėliau, šansų išgyventi praktiškai neturite. va jums ir titanikas…

Ayo atsakė:

@Rokas Arbušis,
Net kokpite sedint, ir tai kai kuriuose laivuose sunku stebeti kas ant bako darosi… Arba achtershtaga apsikabinant kartais visai negeda vairininko parashyti kad shis dazhniau y kilvatery aky uzhmestu, nei y kompasa…

Darijus · 05/07/2009 at 12:20 PM

Dar reiketu prideti naktinius vaiksciojimus prisirisus ir su liemene. Kazkada per nektini plaukima KMR teko stoveti laivo priekyje ir ziureti kad neuzplauktume ant gelazu (nesviecianciu boju padarytu is vamzdzio). Tai siupeliai (tokia jachtu klase sutinkama beveik tik LR :), siaip geras pavadinimas galetu ir pakeisti RS280) be sviesu kraupino. Ziuri i tamsa ir cia isneria pries nosi is tamsos ir dar su kevlarinem burem. Ejau uzsidejau liemene, prisirisau prie troso, tai aprimau. Kosmaras is Kauno vienu zodziu. Ir dar niekaip neperkandu tu Kaunieciu. Kodel jie uztvanka vadina mariomis, o uoste pamate marias galvoja jog tai jau jura? Ir tai budinga ne tik artojam, bet ir buriuotojams!

Rokas Arbušis atsakė:

@Darijus,
paprastai nemėgstu diskusijų tema “miestas vs miestas”, bet tu čia truputi užlenkei… sutiksiu Mingėje — padiskutuosime, kur marios, o kur ne marios :P

Darijus atsakė:

@Rokas Arbuši, as juk draugiskai. As su kaunieciai nesimusu, o draugauju. pries dvi savaites per vestuves su kaunieciu bendravau. Ir vel jis primine marios-jura klausima. As juk nepiktai. Kodel Kauno, Kursiu, Kedainiu, Telsiu marios. Ar del to kad su jura susisiekia?

Rokas Arbušis atsakė:

@Darijus,
tai ir aš draugiškai :)
dėl pavadinimų, tai čia nesikabinėkim. va mano kolega (deja, AA) Viktoras vis kvietė prie “Dzūkų jūros” važiuoti. berods Dūkšto ežerą jis taip vadino.
dar prisiminkim Baikalo jūrą, kuri išties ežeras, Krokų lankų ežerą, kuris nėra uždaras ir t.t.

olandas atsakė:

@Rokas Arbušis, dar ir Kaspijos

Ayo atsakė:

@Darijus,
Su liemene jau y laiva privalu ylipti! Ne tik kad nakty ir einant ant bako RS280 sekti be navilaitu lakstanchiu…
O vairininkas pririshtas ir su liemene turi buti bet kokiu oru, kozhna akimirka!, net esant didzhiausiam shtiliui! Nes atsitikus nenumatytam atvejui – nors vienas turi buti pririshtas prie laivo, kad kitus “narsuolius” ish vandens sugebetu ishgraibyti!

Darijus atsakė:

@Ayo, rasai kaip senolis. As pritariu tau ir kitiems taip sakau. Tik nezinau del tu liemeniu sedint jachtos kokpite, truputi Klaipedos uoste vel perlenkiam lazda. Gal ir teisingai, o kaip kitaip motoristus priversi uzsivilkti liemene. Juk jiems liemene kai BMW vairuotojui-nelygis posukius rodyti. Ir dar nutikimas: plaukiant nuolat maudydavomes mariose issimete svartova. Zinote laivas plaukia ir buksyruoja. Visi su liemenemis, tvarkingai. Kol viena syki tik truputi blaivas lagaminas nebesugebejo ilipti per borta. Nei virvinem kopetelem, nei padaryta kilpa. Nei padedamas dvieju jureiviu laive. Susmuko kaip maisas. Va nuo tada nebesimaudom sitaip. O kaip ji sunku buvo ikelti i laiva. Tada neteko giku gerve naudotis, bet kapitonas jau ruose. Prisiminus net raumenis vel suskausta. Mazdaug tai tas pats kas istraukti zmogu be samones, pvz. po smugio giku per galva! Brrr. Gera pamoka, niekam nelinkiu.

Rokas Arbušis atsakė:

@Darijus,
priminei vieną teorinę pamoką, kurią pirmadienį gavau — kritinėje situacijoje esant vandenyje, kai reikės įlipti į gelbėjimo plaustą, atsisegti visus šturmuotės užsegimus (rankovių, kojų etc.). leisk vandeniui įbėgti, nes jis vistiek įbėgs. bet ir išbėgs, kai rankas/kojas kelsi. o jei užsisegęs būsi, sversi kone dvigubai daugiau, nei pats ir į plaustą neįsiropši. ką ten apie jachtą kalbėt…

o dėl prisisegimo tai man patiko Simono nurodymai “Ambersail” įgulai jų etape Pietų vandenyne — audros metu neprisisegus kokptite bus traktuojama kaip ketinimas nusižudyti. tačiau savižudybėms krante vietos rasit, o čia — prisisegt!
ir nestovėt vairininkui už nugaros! ypač — naktį!

Darijus atsakė:

@Rokas Arbušis, kodel nestovėt vairininkui už nugaros nakti?

olandas atsakė:

@Darijus, kad zinotu ar dar neiskritai

Ayo atsakė:

@Darijus,
Zhinai, man irgi kazhkada atrode, kad tie visi dirzhai bailiu ishmislas… Bet, jau geriau priversti asila uzhsideti liemene, ir jy prisegti, negu uzh jo bravura teistuma gauti, ar net cypej atsedeti! ;)
Jeigu geros liemenes, nedaug ten jos ir trukdo…
O Vat pas Zhuvedus tai kaip balta varna viena karta pasijutau – visi su liemenem, o musu laivas – be… ( buvo shilkinis vejukas, mazhoje ylankeleje…) Bet pasijutau kaip barbaras, niekada nemates liemenes! :D

Darijus atsakė:

@Ayo, ar pas Svedus, t.y. zuvedus? Jo priminei ir man kaip salia stovincioje jachtoje mergicka deginosi be virsutines dalies. Vepsojom ir laukem kaip cia bus isplaukiant. O jiems su teciu isplaukiant mes tik ir laukem kaip cia bus. O ji uzsidejo liemene ir ant bako, o mums visa malonuma sugadino. Bet mes dar tada dar nesupratom kodel ir nesijautem baltom varnom. Buvom begedziai vepsojom ir dabar dar pavepsau. Na patinka man nuogos moteriskiu krutines :).

Ayo atsakė:

@Darijus,
Kolega! Turiu ytarty, kad liemenes su liemenelem shy kart sumaishete! ;)

Comments are closed.