Kairys – dešinys arba port – starboard

Published by Rokas Arbušis on

Starboard_vs_port_tonage_rule

  • Nuotraukoje iš panbo.com galioja viena taisyklė — „kas didesnis, to ir teisybė“.

Iš giliausio miego pakeltas buriuotojas žino, kad jachta, plaukianti kairiu halsu (kai vėjas pučia į kairį bortą) turi užleisti kelią jachtai, plaukiančiai dešiniu halsu (kai vėjas pučia į dešinį bortą).

Auksinė taisyklė, kuri, beje, kai kuriais atvejais lenktynėse turi išimčių. Vilniaus jachtklubo surengtame buriavimo taisyklių seminare buvo įdomu sužinoti, iš kur ši tradicija.

Kaip pasakojo teisėjas Rolandas Žentelis, tokia tradicija susiklostė dar nuo tada, kai dešiniarankiai vikingai plaukioji į Angliją. „Ant bangos“ šaltiniai Anglijoje vikingų nemini, bet pasakoja tą pačią priežastį.

Anuomet vikingų laivuose vairas buvo dešinėje pusėje pritvirtintas irklas, tad jiems švartuotis uoste (angliškai – port) patogu kairiu bortu. Nuo čia ir šio borto angliškas pavadinimas — port. Anglai tą patį porina, bet jau be vikingų, apie savo anuometines baržas su vairu dešiniame borte.

Ir dešinio borto pavadinimas — starboard — gali būti kildinamas iš steering, reiškiančio vairavimą,valdymą. Nes bortas su vairu likdavo laisvame vandenyje, ne prie kranto. Kalba — gyvas organizmas, kinta, tad ir steering (kitais šaltiniais — steorbord) ilgainiui pakito iki starboard.

Dėl vairo padėties ir laivų pirmumo teisės tradicija radosi. Pučiant vėjui, buriniai laivai pakrypsta į šoną, tad jei vėjas pučia į kairį bortą, laivas krypstą į dešinį, kuriame yra vairas. Ir atvirkščiai – kai pučia į į dešinį bortą, šis su vairu kyla iš vandens. Štai todėl laivas su panirusiu vairu turi geresnes galimybes manevruoti, todėl ir užleidžia kelią prasčiau valdomam dešinio halso laivui.

Dabar laivuose, jachtose vairai dažniausiai per vidurį, o kai kurios jachtos ir po dvi vairo plunksnas turi, bet tvarka nusistovėjusi ir velniavos ant vandens mažiau.

Dėl tos pačios manevravimo priežasties kilusi iš senovės ir kita taisyklė – jachta „laisva iš paskos jachta, turi užleisti kelią laisvai priekyje esančiai jachtai“. Kitaip tariant, jei kuri jachta pasiveja priekyje plaukiančią, ji turi ją lenkti iš kurios nors pusės, o ne mygti ragu: „pasitrauk“ (kaip kai kurie kelių ereliai mėgsta).

Logika paprasta – jei pasivijai burlaivį, vadinasi taviškis ir greitesnis, ir manevringesnis, tad ir aplenkti bus paprasčiau, nei pasivytam manevruoti ir iš kelio trauktis.

Aiškios ir paprastos taisyklės, leisiančios įsiminti angliškuosius port ir staboard terminus.

Visai kitaip gilinantis į kitas buriavimo varžybų (lenktynių) taisykles, kur viskas nėra vien juoda ar balta.


1 Comment

Dar kartą apie prasilenkimą, arba Kaip pasiklysti tarp laivo bortų, girdint varpų skambėjimą « Laivai ir jūrininkai. II tomas · 05/17/2010 at 10:56 PM

[…] ir savo nuomonę išdėstysiu dėl kai kurių GŠG guru buriavimo tema arbusis.lt teiginių apie bortus ir prasilenkimo taisyklę, kursams kertantis, juolab, kad panašia tema visai neseniai rašiau, tad kaip – tuo ir […]

Comments are closed.