Aplink pasaulį – mažiau kaip per 50 dienų

Published by Rokas Arbušis on

G3 finish

Varžybose dėl Jules Verne Trophy prizo pasiektas naujas rekordas – Prancūzijos buriuotojo Franck Cammas trimaranas „Groupama 3“ apiplaukė pasaulį per 48 dienas 7 valandas 44 minutes ir 52 sekundes.

Įveikęs 28 523 jūrmyles, 103 pėdų (apie 31,40 metro)  trimaranas „Groupama 3“ (G3) finišo liniją prie Créac’h švyturio kirto kovo 20 dieną 21 valandą 40 minučių ir 45 sekundes. Į distanciją jachta išplaukė sausio 31 dieną, oficialiai laikas skaičiuoti pradėtas vasario 1 dieną.

Ankstesnis 2005 metų rekordas, kuris priklausė škiperio Bruno Peyron katamaranui „Orange II“ (OII), buvo 50 dienų 16 valandų 20 minučių ir 4 sekundės.

Nuo 1993 metų laimėti Jules Verne Trophy pavyko tik 5 kartus iš 20.

Groupama_3_b

G3 rekordo chronologija

(Franck Cammas kovojo su „šešėliu“ — ankstesniu OII rekordu, tad minimas „kontrolinis laikas“ — G3 vietos palyginimas su OII tuo metu ar toje vietoje)

2008 metai. Pirmasis bandymas nevykęs – G3 apsivertė netoli Naujosios Zelandijos.

2009 metų ruduo. Antrasis bandymas ir vėl baigėsi nesėkme – netoli pusiaujo lūžo kairiosios plūdės galinis laikymo balkis, jachta atplaukė į Keiptauną, iš kur gruodį sugrįžo į Prancūziją.

2010 sausio 21. Trečias kartas nemeluoja. G3 startuoja iš Prancūzijos uosto Loriento. Kartu ketino startuoti ir G3 konkurentas trimaranas „Banque Populaire V“, tačiau jo komandai meteorologai pranašavo nepalankius vėjus visiems metams ir plaukimas atidėtas.

Vasario 1 d. Sekmadienį 0155 vietos laiku G3 kerta švyturio Créac’h traversą, nuo kur prasideda kelionės aplink pasaulį laiko skaičiavimas. Pirmąją naktį jachta skrieja vidutiniu 30 mazgų greičiu.

Vasario 5 d. Per parą vidutiniškai nuplaukdama 500 jūrmylių, G3 artėja prie pusiaujo – Arklių platumų, t,y., zoną be vėjo.

Vasario 6 d. G3 kirto pusiaują ir įplaukė į Pietų pusrutulį – iš Bretanės iki ekvatoriaus trimaranas atplaukė per 5 dienas ir 19 valandų. G3 lenkia OII para arba 620 jūrmylių. G3 suka link Brazilijos (tokia distancija buvo ir VOR08/09), o tai skiriasi nuo OII kurso.

Vasario 10 d. Nuolatinės vėjo paieškos plaukiant link Šv. Elenos salos. Halsų keitimai sekina įgulą (posūkiai tokia jachta tai ne ant braškių…). G3 prarado pusė pranašumo, turėto prieš OII.

Vasario 15 d. G3 nuo iššvaistė savo pirmavimą ir dabar nuo OII atsilieka 203 jūrmyles.

Vasario 19 d. Aplenkusi Gerosios Vilties kyšulį, G3 nuo kontrolinio laiko atsilieka jau 400 jūrmylių. Tikisi atsirevanšuoti Indijos vandenyne, į kurį įplaukus skrieja 30-35 mazgų greičiu, vėjui gūsiais siekiant 40 mazgų.

Vasario 23 d. Pirmasis rekordas. Indijos vandenyną G3 perplaukė per 8 dienas, 17 valandų ir 36 minutes (daugiau kaip 17 valandų pagerintas OII pasiekimas). Praplaukusi Tasmanijos salą, G3 įplaukė į Ramųjį vandenyną.

Kovo 1-2 d. Iki Horno kyšulio 700 jūrmylių, G3 kyla į šiaurę vengdama stiprios audros. Persvara prieš OII nuo 570 jūrmylių (vasario 27 d.) ištirpo iki 184 jūrmylių.

Kovo 4 d. Horno kyšulys.

Kovo 7 d. G3 pateko į žemo slėgio ir nepalankių vėju sritį – per dieną buriuotojai atliko 7 halsus. Jachta gerokai palengvėjusi – komanda išdegino degalų (akumuliatoriams pakrauti) ir suvalgė maisto, kurių bendra suma siekia apie toną. Lyginant su OII, Franck Cammas įgula jau turi 326 jūrmylių deficitą.

Kovo 13 d. Nuo Horno kyšulio G3 lydi nesėkmės – tai škvalai, tai silpnas vėjas. Tik artėjant prie pusiaujo greitaeigis trimaranas pagaliau įgauna greitį – pučiant 15 mazgų vėjui jachta plaukia 25-30 mazgų greičiu. Bet atsilikimas nuo OII jau siekia daugiau kaip 480 jūrmulių.

Kovo 14 d. Pusiaujas. Jį G3 antrą kartą kirto 41 odisėjos dieną. Per dieną nuplaukta apie 670 jūrmylių, ištirpo beveik 400 jūrmylių deficitas prieš OII.

Kovo 19 d. Iki finišo linijos prie Créac’h švyturio liko 713 jūrmylių. Nuo Azorų salų G3 spurtavo ir beveik 1200 jūrmylių lenkia kontrolinį OII laiką.

Kovo 20 d. 21 val. 40 min. 45 sek. Rekordas! G3 kirto finišo liniją tarp Créac’h švyturio Ušant (Ushant) saloje Prancūzijoje ir Lizard  švyturio Kornvalyje (Cornwall) Didžiojoje Britanijoje.

Franck Cammas ir jo 9 narių įgula iš trečio karto pasiekė užsibrėžtą tikslą – greičiausiai jachta apiplaukė Žemės rutulį be sustojimo. OII plaukimas pagerintas dviem dienom ir 8 valandom.

Rekordą dar turės patvirtinti WSSRC.

Optimalus plaukimo aplink pasaulio klasikinio maršruto (apiplaukiant tris kyšulius Pietų pusrutulyje – Gerosios Vilties (Afrika), Liuino (Leeuwin, Australija) ir Horno (Pietų Amerika) — generalinis kursas yra 21 760 jūrmylių.

G3 lagas rodė nuplauktas 28 523 jūrmyles vidutiniu 18,76 mazgo greičiu (skaičiuojant aptimalų kursą – 24,6 mazgo greitis grunto atžvilgiu).

Sudėtingiausi buvo etapai Atlanto vandenyne – iš pradžių pūtė silpni, grįžus – priešpriešiniai vėjai. Tačiau būtent plaukimas Atlante ties pusiauju ir po jo lėmė pergalę ir rekordą.

G3a

Tikras greitis

Po šio Franck Cammas plaukimo ir rekordo nebe toks fantastiškas atrodo Alain Thébault komandos planas eksperimentiniu trimaranu „l’Hydroptère“ apiplaukti Žemę per 40 dienų .

Gal pastarajam pavyks įrodyti, kad rekordų gali pasiekti ne tik vienos jūrmylės distancijoje, bet ir vandenynuose (tik kaip jo „vandens paukštis sparnuotis“ ant povandeninių sparnų skries per vandenynų bangas mįslė ir man), kur gamta gerokai nenuspėjama ir negali laukti palankių sąlygų (kartą „l’Hydroptère“ jau patyrė gamtos rūstybę).

Greičio rekordai gerokai įspūdingesni vandenynuose, kuriuose subyrėtų prie šilkinio vėjo greičius trumpoje distancijoje demonstravę „Amerikos taurės“ dvikovininkaiAlinghi 5“ ir „BMW Oracle Racing“.

Didelis vidutinis greitis ilgą laiką geriausiai atspindi jachtos technines savybes ir įgulos profesionalumą. Išlaikyti tokį greitį ilgą distanciją – ištvermės, ryžto, jūreivystės išmanymo demonstravimas.

G3 buvo pasiekęs 47 mazgų greitį, bet ekipažas labiau didžiuojasi tuo, kad sugebėdavo valandomis skrieti 36, 37 mazgų greičiu. Tie vyrai mažai miegojo visas 48 dienas ir jei tas pats ekipažas susirinks plaukti artėjančioje VOR regatoje, aš lažybų punkte statyčiau už „Groupama 4“.

Ir prancūzai nežiūrėjo į rekordo šturmą itin spartietiškai – jachtoje jie sau sudarė komfortabilias (kiek tai įmanoma) sąlygas ir pasiėmė alyvuogių. Pradedu jas mėgti.


4 Comments

Aidas Kasparas · 03/23/2010 at 7:32 AM

Hmmm, wiktionary ( http://en.wiktionary.org/wiki/ptero- ) rašo, kad ptero- tai turintis sparnus (arba plunksnas). Tai ko gero reikėtų sakyti „vandens sparnuotis“. Pardon už suklaidinimą.

Rokas Arbušis atsakė:

bet juk paukščius mes vadiname sparnuočiais, ar ne? gal čia toks sinonimas tinka?

Aidas Kasparas atsakė:

Jei kiekvienas zaporožiukas yra „mašina“ (kol netampa metalo laužu), tai kiekviena „mašina“ nėra zaporožiukas :-) Taip ir su sparnuočiais. Sparnus gi turi ir visokie vabzdžiai, šikšnosparniai, kai kurie dinozaurai, ne vien tik paukščiai.

Rokas Arbušis atsakė:

@Aidas Kasparas,
visada sakiau, kad konstruktyvūs argumentai taiso padėtį.

Comments are closed.