MAYDAY!
12 valandų balansuojant ant gyvybės slenksčio. Pietiniame Indijos vandenyne vienutininkui buriuotojui reikia pagalbos.
Profesionalas, vandenynų lenktynių veteranas, 69 metų olandas Nico Budelis išsiuntė pagalbos šaukinį MAYDAY! ir aktyvavo savo jachtos „Hayai“ avarinę per palydovinę radijo ryšių sistemą veikiančią plūduriuojančią radijo bują, nurodančią nelaimės vietą, – EPIRB.
Artimiausia sausuma nuo nelaimės vietos „riaumojančiose keturiasdešimtosiose“ – kelių šimtų žmonių, daugiausia mokslininkų, gyvenamos Krozetų salos už maždaug 240 jūrmylių.
N.Budelis yra vienas iš dviejų vienutininkų, plaukiančių regatoje „Portimão Global Ocean Race“ aplink pasaulį. Dar šiose varžybose keturių (dabar – jau trijų) dalyvaujančių jachtų ekipažus sudaro du žmonės.
Pavojaus signalas išsiųstas naktį į gruodžio gruodžio 29-ąją. Avarijos priežastis – nulūžęs vartomo falškylio svarsmuo, dar vadinamas „bulba“. Jis dar laikosi ant dviejų nerūdijančio plieno strypų, kurie vienas laisvas, o kitas, kaip pranešama, supleišėjęs. Tik laiko klausimas, kad „bulba“ nutrūks ir jachta apvirs. 12 valandų N.Budelis stengiasi išlaikyti jachta prieš bangas, surifavęs bures iki minimumo. Vėjo gūsiai siekia 62 mazgus.
Dar olandas stengiasi svorį paskirstyti jachtoje ir prie stiebo sandarių oro pagalvių (gal krancus, dar vadinamus fenderiais?) pritvirtinti, kad net apvirtusi jachta stabiliai išsilaikytų pasvirusi horizontaliai 90 laipsnių kampu.
Buvę jachtos (Open 40 klasė) savininkai – su ja aplink pasaulį atskirai apiplaukę rusų buriuotojas Viktoras Jazikovas ir vokietis (?) Janas Moelleris – per N.Budelio artimuosius susisiekė su buriuotoju. Abu planetą sėkmingai apiplaukę buriuotojai vieningai sutaria – „bulbai“ nukritus, jachta apvirs.
Vienas pirmųjų į nelaimės šaukinį atsiliepė olando konkurentas regatoje – belgas vienutininkas Michelis Kleinjansas. Tą akimirka jo jachta (koks simbolinis pavadinimas!) „Roaring Forty“ („Riaumojančios keturiasdešimtosios“) buvo maždaug 500 jūrmylių į rytus nuo „Hayai“, tad jam teko apsukti laivą ir skubėti prieš vėją ir bangas kolegai į pagalbą. Vėliau į pagalbą įsitraukus kitiems laivams, vienutininkas sugrįžo į distanciją.
Apie nelaimę pranešta ir Jūrų gelbėjimo koordinavimo centrui (Maritime Rescue Coordination Centre, MRCC Reunion), į nelaimės vietą pasiųsti du komerciniai laivai. Arčiau esantis 17 tūkstančių tonų krovininis „CSK Radiance“ gali plaukti tik 9-10 mazgų greičiu ir „Hayai“ galėtų pasiekti maždaug antradienio (gruodžio 30 d.) rytą (anksčiau prognozuota, jog pasieks tik pavakare).
Ironiška: su Olandijos vėliava plaukiantis „CSK Radiance“ registruotas Roterdamo uoste, kuris yra netoli N.Budelio namų. O 2004 metais šis laivas jau dalyvavo vienutininko gelbėjimo operacijoje – netoli Australijos krantų skubėjo į pagalbą japonų buriuotojui.
Kitas laivas, apie 700 jūrmylių nuo jachtos nutolęs „Nord Kraft“, greitesnis – iki 13,5 mazgo, tad atskubėti gali pirmiau.
N.Budelis nuo kitų penkių „Portimão Global Ocean Race“ jachtų atsiskyrė ir į pietus nuplaukė dar gruodžio 21 dieną. Nusileidęs žemiau 40-osios lygiagretės, jis pateko į stiprių vėjų sūkurį. Šuorais jo greitis siekdavo 60 mazgų. Vartomo falškilio problemos kilo jau prieš kelias dienas. Be to, netoli Princo Edvardo salos buriuotojas patyrė ir kitų nesklandumų, teko mažinti groto buringumą, tačiau iš varžybų jis nesitraukė.
Tuo tarpų iš regatos prieš Kalėdas pasitraukė dvejeto „Kazimir Partners“ įgula: broliai Lenjohnas ir Peteris Van Der Welai. Pietų Afrikos Respublikos buriuotojai pasitraukimo aiškino paprastai – gera jūreivystės praktika sako, jog saugumas – svarbiausia, o jie nesijautė saugūs. Vyrai nespėjo paruošti jachtos „riaumojančioms keturiasdešimtosioms“ ir nutarė grįžti į Keiptauną. Pasiruoš kitoms „Portimão Global Ocean Race“ varžyboms 2010 metais.