Buriuotojų įkaitų drama Adeno įlankoje

Published by Rokas Arbušis on

Kas kaltas dėl škiperio žūties – Somalio piratai ar prancūzų specpajėgos?

tanit6a

Praėjusią savaitę Somalio piratų užgrobta jachta „Tanit“ ir jos įgula buvo išlaisvinta per dramatišką operaciją. Iš piratų nagų išplėšti trys įgulos nariai ir vienas vaikas. Vadavimo operacijos metu kilus susišaudymui žuvo jachtos škiperis 28 metų Florent Lemacon Vannes (nuotraukoje su akiniais nuo saulės). Kol kas aiškinamasi, ar jį Anapilin pasiuntė somaliečių, ar Prancūzijos kariškių pasiųsta kulka. Nukauti du piratai, trys sulaikyti (jie bus išgabenti į Prancūziją).

Gelbėjimo operacija prasidėjo praėjusį ketvirtadienį, kai prancūzų karinis laivas atplaukė prie užgrobtos jachtos, karteriai ją apsupo. Prancūzų pajėgos pabandė įtikinti piratus mesti jų kriminalinį verslą, deja jų pastangos buvo nesėkmingos. Nepavykus deryboms, ne be paties Prancūzijos prezidento Nicolas Sarkozy žinios, buvo duotas įsakymas išvaduoti tėvynainius. Viešai Prancūzija deklaruoja nesiderėjimo su piratais politiką, ar, juolab, netoleruoja savo piliečių grobimų krante, ką kėsinosi padaryti piratai, jachtą plukdę link Somalio.

Tai jau buvo trečioji prancūzų buriuotojų vadavimo iš Somalio piratų operacija (vieną jau esu aprašęs). Deja, tai buvo pirmasis kartais, kai žuvo įkaitas.

Pirminiais duomenimis, „Tanit“ škiperis žuvo kryžminėje ugnyje, kai bandė apsisaugoti nuo kulkų nerdamas į jachtos kajutę. Jo kelių metukų sūnus ir žmona Chloe Lemacon bei šeimos draugas nenukentėjo. Prancūzijos vyriausybė neatmeta galimybės, kad škiperis žuvo nuo jų kariškių paleistos kulkos, tačiau tai tai dar turės patvirtinti tyrimas.

Gal ne be reikalo (filmuose) kariškiai ciniškai sako, jog vaduojant įkaitus kažkiek procentų jų turi žūti? Kitaip nebūna. Na gerai, būna. Bet būna ir taip. Ciniška, bet, kaip pasakytų Kurtas Vonegutas, „nieko nepadarysi“.

Po šios dramatiškos operacijos internete sumirgėjo (žinoma, jų buvo ir anksčiau, bet šiuokart jie aktualesni man) komentarų, teigiančių, jog Somalio piratai nekalti, jie tik kovoja už savo laisvę, priešinasi kapitalistams bei jų nesąžiningoms užmančioms Afrikoje: nelegaliai žvejybai, toksinių medžiagų laidojimui, afrikiečių išnaudojimui ir t.t.

Sutinku, kad mus pasiekianti informacija gana vienpusiška, praėjusi pro vakarietišką filtrą ir daug ko nežinome. Bet ne vakarai Afrikai pavojingi – baltieji nuskurdo (kovine dvasia gal net labiau, nei pinigais) ir ne tokie galingi, kaip kadais (o yra nuomonė, kad jei jie būtų valdę toliau Afriką, ši dabar klestėtų). Išties Afrikai reikia baimintis Kinijos (ypač) ir Indijos, superkančios žemes su naudingomis iškasenomis ir jos gyventojais urmu ir pigiai.

Bet visgi nemanau, kad Somalio piratų siautėjimas, paskutiniu metu itin suaktyvėjęs, iš Adeno įlankos persikėlęs giliau į Indijos vandenyną, kur jo nebegali kontroliuoti kariškiai, 10 kartų pakėlęs prekybinių laivų ir jų įgulų draudimo įmokas (draudimo kompanijos apsiima tarpininkauti dėl išpirkų grobimo atvejais) yra somaliečių laisvės žygis.

JAV, kartais vadinamos „pasaulio policininku“, tyliai kalba, jog paruoštas Somalio piratų bazių krante likvidavimo planas, ir jei bus duotas įsakymas, visus piratus sunaikinti galima per 72 valandas. Gal kažkam naudinga, kad toks įsakymas neduodamas? Ar geriau išmanantys tarptautinę teisę gali pakonsultuoti, kodėl tarptautinė bendrija to nesiima. Juk kai NATO bombardavo buvusią Jugoslaviją ir žuvo civiliai, tai buvo vadinama taikos įvedimo misija. Kas trukdo tą patį padaryti Somalyje? Afriką superkantys kinai supyks?

Tarkime (vienas iš internautų argumentų), kad Somalio piratai grobdami laivus prašo išpirkų savo nuskurdintai (kadais tai buvo Afrikos aruodas) šaliai prikelti. Bet ką tu gausi iš aplink pasaulį plaukiančių buriuotojų (mokantiems prancūziškai — „Tanit“ kelionės tinklaraštis)?

Pabaigai, kelios „Tanit“ užgrobtos jachtos ir įgulos vadavimo operacijos nuotraukos, kurias pateikė Prancūzijos gynybos ministerija.

tanit12a

tanit13a

tanit20a

tanit14a

tanit18a

tanit17a

tanit21a

tanit4a

tanit3a


37 Comments

Ginaitė · 04/15/2009 at 10:23 AM

Tai jie buriavo Adeno įlankoje?!

Ir kas atsitiko jachtos burėms? Nukrito?

Rokas Arbušis atsakė:

@Ginaitė,
nuleistos burės

Darijus · 04/15/2009 at 3:01 PM

Nezinojau jog Rokutis nacistas srba sovinistas: “Afriką superkantys kinai… “. O tai is kur istraukei? Rusai, Amerikieciai, Britai, Vokieciai tai neperka manai?

Rokas Arbušis atsakė:

Darijau,
pasižiūrėjus į šias nuotraukas kyla nekokie jausmai negrams (šis žodis lietuvių kalboje nevartotinas tik kai pabrėžiamas neigiamas jo atspalvis).
o teiginius ištraukiau iš vieno tinklaraštininko (tiksliau — LJ žurnalo autoriaus) pamąstymų šia tema ir vėliau sekusių komentarų. tingu šaltinio ieškoti, bet ten pateiktais argumentais neturiu priežasčių abejoti.
vistiek mūsų anūkai mokysis mokykloje kinų kalbos. nebent kažkas prieš tai bus nuspaudęs raudoną mygtuką…

Darijus · 04/15/2009 at 6:34 PM

Tu cia gera tema uzvedei. As vienu metu irgi bijojau kinu. O kuria kinu kalba mokytis? Jie patys nesutaria, kaip ir indai technologisjas diegia angliskai. Tai zinok nix..ja jiems vieniems neiseina. As truputi susiduriu su technologijom. Tai kur 1 baltas po to reikia 20 kinu, kurie dar laukia boso sprendimo. Tiesa kai jau viskas suderinta, tada vinis kalti jiems nera lygiu! Aisku inovaciju centrai iskelti pas juos. Taip pigiau, nes prie vieno inzinieriaus-mokslininko, (kinu tarp ju gana daug, bet tikrai ne 1/4), reikia 4-8 inzinieriu. O mano srities net vystymo centrus iskele i Kinija. Nes ten arciau vartotojas. Ten statoma daug gamyklu. Sukasi daug pinigu. Pigiau atskraidinti amerikieti ar vokieti ir diegti vietoje, nei bandyti isaiskinti internetu ar telefonu. Dar ir ekologija prisideda, labai sunku gauti leidimus pilotiniams bandymams – tarkime ES ar Lietuvoje beveik neimanoma! O kinai leidzia statyti industrinius modelius, nu sprogs tai sutaisysism! O tyrimu centrai sedi JAV ir Europoje. Grizau dabar ir dar syki isitikinau tuo aplankes tyrimo ir vystymo centrus Texase, Pietu ir Siaures Karolinose. Maciau Pietu Karolinos miskuose 20 metu senumo, jau sustabdyta gamykla ir parduodama su licenzija kaip nerealia technologine naujiena! Tiesa jie p. Amerikoje stato sekancios kartos gamykla. Nereali JEGA! Ir cia tik chemijos dalis. Taip kad nebijok tavo ir mano anukai tikrai kalbes lietuviskai, jei tik gyvens Lietuvoje! Bet cia jau kita tema. Pasidomek is kur tie turtai vakaruose, jie jau 50 metu gyvena is gamybos priemoniu kurimo gaminti gamybos priemones. Arba research, development, innovation. Mes kolkas tik kalbame apie innovation.

Rokas Arbušis atsakė:

@Darijau,
daug įdomybių čia pripasakojai, bet tai jau kita ir gal ne šio tinklaraščio tema :) prie alaus ar vachtoje sėdint papasakosi :)

Thirteen · 04/15/2009 at 10:58 PM

O aš pasakysiu taip: žiūrės badas į akis tau, tavo artimiesiems – dar ne tam ryšiesi. Žinoma, nepateisinu iš vienos pusės, bet iš kitos pusės, kai esi įvarytas į kampą, moraliniai aukštesnieji principai dingsta pirmu reisu. Dar daugiau galėčiau pasakyt, bet mintis, manau, aiški..

Ayo atsakė:

@Thirteen, Pritariu!
Su tokia valdzhia kaip dabar, tuoj ir lietuviai prades piratauti Baltijos juroje. Kazhkodel man Lietuvos kubiliuku veiksmai vis labiau panasheja y Afrikos karaliuku veiksmus…
Butu linksma, jeigu nebutu liudna :)

Thirteen atsakė:

@Ayo,
tai va va, kad jau senokai girdėti pranešimų, jog Lietuvoj nusikaltimų daugėja (ypatingai vagysčių ir panašių). Tikrai tuoj piratausim, jei situacija nesikeis..

Nauticalis atsakė:

@Ayo,

Daugiau skaityk lietuviškų laikraštpalaikių – tikrai bus Lietuvoje labai baisu, ir dėl visko kaltas Kubilius… :D

GolfIndiaTango · 04/16/2009 at 11:11 AM

kada ir kaip galesim savo laivuose laikyti ginklus? ne koki pistulka o automatinius?
ech.. retorinis klausimas..

Nauticalis atsakė:

@GolfIndiaTango,

Kai bus pakeistos tarptautinės konvencijos (o ar bus?). Visuotiniu susitarimu nuo 19a. galo (visuotiniau – 20a. pradžios) jokie civiliai laivai tarptautiniuose vandenyse ir jų įgulos negali būti ginkluoti, kad nebūtų laikomi piratais.

Valentina · 04/16/2009 at 11:37 AM

Dinges Rokas, tikriausiai, dalyvauja “Tukstancio laivu regatoje” Neries upe? :)
Reportazas is ten bus?

Aivaras · 04/16/2009 at 12:47 PM

As manau, kad operacijos nevykdo todel, kad nevykdyti ja yra naudinga (brangsta draudimai, pinigai, etc). Visos operacijos, as manau, turi finansini atspalvi.. Naftos, itakos zonu, dar n visokiu.

Darijus · 04/16/2009 at 1:06 PM

http://www.ve.lt/?data=2009-04-16&rub=1190113119&id=1239873250&gem=hot&rub=1190113119

Ratifikuota sutartis tarp Rusijos ir LR del vidaus vandenu! Sveikinu! Plaukiam pirkti pigios degtinytes!

Ayo atsakė:

@Darijus,
Ha! O pro kur plauksim? Tu galvoji rusai skubes pasienio postus yrengti? Abejoju! Kol patiems neprireiks – pirshto nepajudins…
Poka grom negrianet – muzhyk neperekrestitsia!

Darijus atsakė:

@Ayo, cia jau kaipsu namo statyba. Zemes paskirtis pakeista i gyvenama statyba. Liko suprojektuoti, t.y. isleisti istatymus, poistatiminius aktus ir parasyti isaikinimus, ir pastatyti. Tai trunka ir kainuoja, bet jau imanoma padaryti viska legaliai.

Nauticalis · 04/16/2009 at 3:45 PM

Nevykdo todėl, kad neturi JT mandato tam. Iki šios prancūzų operacijos britai, tie patys prancūzai ir pan. sulaikydavo piratus ir juos paleisdavo – nebuvo teisės, kad juos laikyti, o įrodinėjimas teisme su nekaltumo prezumpcija yra ne toks ir paprastas (vandenys tarptautiniai, ne konkrečios šalies, kuri traukia pagal savo BK, o ekstradicijos sutarčių su Somaliu neturima). Prancūzai pagaliau parodė pavyzdį – nes čia buvo civiliai įkaitai iš nekomercinio jų šalies laivo, kas yra daug paprasčiau suformuoti kaltinimus (žinantiems jūrų teisę ir visas registrų, frachtų ir pan. peripetijas).

JAV dar turi du karus bevykstančius, nepamiršk, kad strimgalviais kištųsi. Ir Somalį į bardaką atvedė dėdulė Klintonas (žr. Black Hawk Dawn filmą apie tuos įvykius). Po jo sprendimo išvesti JT mandatą turinčius JAV karius (pasitraukė ir turkai su kitais), Somalyje prasidėjo ta anarchija, o bin Ladenas išvadino jankius “popieriniais tigrais“, kurie kariauti nemoka ir bėga vos keli kareiviai žūna (tik po to keista buvo, kad jie iš Irako ir Afganistano nepabėgo – bin Ladeno ir Al Queda reputacija čia susvyravo). Obama ne Bušas – tas taip įsakymais nesimėtys.

O JAV jūros pėstininkai jau yra Afrikos (Barbarų kranto) piratus išdusinę 19a., po ko atsirado eilutė eilutė jų himne “nuo Montezumos kalnų link Tripolio krantų“, o jų karininkai ligi šiol naudoja mamliukų kardo kopiją. Patirtis yra – prielaidų ir įgaliojimų dar ne.

Reikia nepamiršti, kad tai būtų ne šiaip jūrų, o pakrančių (žemės) operacija, kur būtų naudojamos invazijai Marine Corps pajėgos – o tam formalioji Somalio valdžia Kinšasoje dar leidimo nedavė. Duos – nušluos banditus velniop. Ne pirmas kartas.

Rokas Arbušis · 04/16/2009 at 4:57 PM

atėjo Nauticalis ir viską paaiškino. ilgokai laukėm tamstos :) aš jau baiminausi, kad šis įrašas apskritai nesulauks komentarų… :)

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Ne, dar ne viską… :D

Rokas Arbušis atsakė:

@Nauticalis,
faktas, kad ne viską. va tik šian atradau, kad tuos piratus naikinant ir snaiperiai darbavosi. bet apie tai kada nors vėliau.

Ayo atsakė:

@Rokas Arbušis,
Rokuti, tai ar jau tau paaishkejo kas kaltas del shkiperio mirties?
Piratai, uzhgrobe laiva, ar spec pajegos, bandzhiusios ishvaduoti ykaitus?

Nauticalis atsakė:

@Ayo,

Keistas klausimas – aišku, kad piratai. Nesvarbu, iš kur kulka – jei ne piratai, niekas ten iš viso nešaudytų.

Rokas Arbušis atsakė:

@Nauticalis,
įdomiausia, kad Bloomberg, verslo naujienų tarnyba (!), dar balandžio 11 d. citavo prancūzų krašto apsaugos ministrą, kuris sakė, jog “greičiausiai” tai buvo specpajėgų paleista kulka.
oficialaus patvirtinimo/paneigimo dar niekur nemačiau.

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Tai gal tyčia karys į škiperį nešovė?

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Tai kad nebuvo daugiau kam ir kaip. Kapitonas antrąkart įšoko į vandenį, o Navy SEALS iššaudė likusius denyje, kad tiek nebandytų sutrukdyti jam kaip praeitą kartą. Ketvirtasis jau buvo laive – “derėjosi“, tipo, nes vargšeliui rankytę patys peršovę buvo… Va jį ir įgrūdo iškart į narvą (ten triume narvas įrengtas), kad gabentų į JAV ir teistų (arba išmes kur Kinšasoje, jei gaus garantijas, kad vietiniai patys tą nudobs – ką dažniausiai ir daro anuose kraštuose, nes mažiau terlionės patiems amerikiečiams).

Rokas Arbušis atsakė:

@Nauticalis,
(bus ir atsakymas į kitą tavo komentarą)
vakar skaičiau Mykolo Drungos spaudos apžvalgą kurioje vienas politikas sako, jog reikia būti drąsesniems, drąsiau traktuoti tarptautinę teisę ir leisti ginkluotis įguloms. nes savigyna (supras: savisaugos instinktas) yra pamatinė žmogaus teisė.

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Ką rašo Drunga prigraibaliojęs – skaičiau originale. Ir tekstus kitaip supratau, matyt, nes Drunga peizėja “bilenką“ ir gėdos neturi. :)

Niekas įgulų neginkluos – taškas. Tą draudžia tarptautinė jūrų konvencija dėl piratavimo, priimta dar 19a. gale. Ne pagal JAV pasaulis sukasi (beje, paskutinė šalis, ratifikavusi šią konvenciją, kuri aprašė ir privačių laivynų naudojimą kare), todėl niekas ginklų neduos ir svaigti dėl to nėra ko – didesnė dalis uostų paskui tokių laivų neįleis, o ginkluota įgula yra prilyginama piratams, todėl bet kokios valstybės laivas tarptautiniuose vandenyse turi teisę jį užgrobti arba tiesiog paskandinti (kuris norėtumėt, kad Kaliningrado koks sausakrūvis ginkluotas maltųsi mariose arba prie Klaipėdos?). Kas imsis atsakomybės ginkluoti įgulas? O ir kuri įgula šaudyti ketins – ne kariai gi, civiliai. Paprasta šaudyti tik briusams vilisams filmuose. Gyvenime yra kitaip.

Piratams nepasisekė, nes Danijos vėliava plevėsavo, o užsirovė ant amerikonų. Ir nepamirškime: dabartinės Valstybės sekretorės vyras yra atsakingas už dabartinę situaciją Somalyje, tad nereikia ten irgi kai kuriems komentatoriams aukščiau svaigti apie “naftos kvapą“ ar pan. – čia ne ta situacija, ir sąmokslo teorijų kurti nereikia.

Jei pažiūrėsi mano straipsnį iš senos tos knygos apie saliutavimą, tai pamatysi, kad tuomet dar jachtos turėjo patrankas. Bet tai buvo iki minėtos konvencijos. Britai todėl ir turi labai aiškiai skirtingus ensinus: raudoną – civiliams, baltą su Jurgio kryžiumi – karo laivams. Tad jau iš toli matosi, kuris laivas yra kuris. Beje, daugelis šalių irgi turi atskirus ensinus (karo laivyno vėliavas) savo karo pajėgoms, ir ne dėl mados taip (Lietuva – ne išimtis).

Kol pasauliui pigiau ir paprasčiau išsipirkinėti (“ups, nepasisekė…“), tol jokie JAV kariai ten nesikiš, ir joks JT mandatas tam duotas nebus, ir JT Saugumo taryboje net klausimas nebus keliamas.

Iš esmės, šalis, turinti 28 lėktuvnešius, tą bardakėlį gali sutvarkyti daug greičiau, nei Pompėjus kažkada sutvarkė Viduržemio piratus, pradėjusius trukdyti grūdų gabenimui į Romą iš Egipto (tam prireikė 3 mėnesių, su dabartinėm technologijom – pakaktų ir 3 valandų, bet būtų LABAI DAUG lavonų, iš kurių didesnė dalis nekalti civiliokai).

Nereikia apie teises ir pamatinius instinktus – čia vaizdingos kalbos tik.. :)

Rokas Arbušis · 04/17/2009 at 4:25 PM

na ką ir sakau: ateina Nauticalis, pažeria argumentų ir viskas aiškiau pasidaro :)

aišku, kad tyčia į škiperį nešovė. nebent (o žinant pracūzus…) tas škiperis kur nors kažkada kariūno moterį pamylėjo…
bet prancūzai šiuo klausimu gal nėra kerštingi :)

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Įkaitų išvadavimui prancūzai dažniausiai naudoja GIGN – o tai yra viena profesionaliausių komandų pasaulyje (Delta iš jų mokosi). Jei tai buvo GIGN, tai, patikėk, kiti būtų prišaudę daugiau…

Manai, kodėl amerikiečiai laukė progos vos ne 5 paras ir su FBI dantų užkalbėtojais ten plūduriavo? Bet amerikietis, matai, spėjo iššokti antrąkart, nujausdamas (?), kad snaiperiai ištisai “daboja“ tuos tris pyzdukus taikikliuose. O prancūzų škiperis šturmo metu matomai pasirinko niurktelėti į kajutę, o ten kulkos kiaurai sienas gi eina…

Negali žinoti, kaip ten buvo – vieni spėliojimai. O kaltė ir atsakomybė – piratams taip ir lieka. Tam pareigūnui ir taip sunku, manau.

Beje, ketinau ir aš aprašyti apie šiuos įvykius, todėl ir domėjausi (matosi?). Bet paskui persigalvojau. Renku dabar medžiagą apie vėliavas – gal ką parašysiu kada, nes temą pats ir užvedžiau.

Ta proga OT:

1. Koks Kauno Žalgirio jachtklubo vimpelas arba vėliava?

2. Ir kodėl naujame lbs.lt puslapyje iš simbolikos išmesta LBS komodoro “atvirkštinė“ vėliava su vimpelu ir šleifu bei standartinis klubams siūlomas vimpelo variantas (vietoje LBS inkaro – klubų emblemos)? Šitai atšaukta (ką aš visiškai suprasčiau ir pritarčiau) ar tiesiog patingėjai pats įkelti? Ačiū! :)

P.S. gal jau yra Mingės jachtklubo vimpelas kur?… ;)

Rokas Arbušis atsakė:

@Nauticalis,
tai jau tikrai matau, kad domėjaisi. ir matau, jog labiau, nei aš. todėl būtų gerai tavo surinktą info paskaityti.

į klausimus iškeltus aptarkim el.paštu

(jei kas dar nori atsakyti — prašom)

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Ačiū už el.p.! :)

Kitiems, kad prisijungtų, reiktų atskirą temą užvesti, nes mūsų komentarus, įtariu, mažai kas skaito (todėl esu už “padefaultu“ uždėtą paukščiuką prie “pranešti el. paštu apie naujus komentarus“ – kas norės, nusiims..)

Rokas Arbušis · 04/18/2009 at 12:36 AM

na štai, balandžio 17 d. France24 praneša, kad neįmanoma nustatyti, nuo kieno kulkos žuvo škiperis, jo kūne nerasta jokių šovinio pėdsakų. bent jau skrodimas į klausimą, jei tikėti pranešimu, neatsakė.

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Labai teisingas pranešimas, net jei būtų ir radę, ir nustatę.

Rokas Arbušis · 04/18/2009 at 3:01 PM

Nauticalis,
taigi nesunku kartais parašyti :)
dėl temos tai mintis teisinga, bet idėja tavo, pas save ją ir užvesk. bėda tik, kad LJ labai kvaila komentavimo sistema. bet gal kaip nors kooperuosimės, jei tikrai bus susidomėjimas.

dėl varnelės — jums neįtiksi. vienam gerai, kitam blogai… palauksiu kol čachros atsivers ir padarysiu taip, kaip aš noriu :)

dėl pranešimo — tai aišku, kad labai diplomatiškas, toks a la “niekas čia nekaltas, taip nutinka”. “nieko nepadarysi” (c) Kurtas Vonegutas

Nauticalis atsakė:

@Rokas Arbušis,

Jis sakydavo: “so it goes…“ :)

LJ, kaip blogoferma, tarp kitko, yra viena patogiausių ir daugiausiai funkcijų turinti, tačiau madingesnė tik rusų tarpe, o kai juos SUPas nupirko – “i podavno“… Galėčiau performuoti, kad anonimai komentuotų kaip ir čia, bet, įsitikinau, kad ramiau be trolių. ;)

Rokas Arbušis atsakė:

@Nauticalis,
skaičiau vertimą, ir man tiko kontekste toks vertimas.
o dėl LJ, įtariu, galima ginčytis kaip dėl MAC ir WIN priešpriešos.
man LJ nepatiko, bet nesakau, kad tai blogis (išskyrus tai, kad ten nėra inportavimo iš WP funkcijos, kai atvirkštinė yra by default).

Comments are closed.